سایت شخصی ابوفاطمہ موسوی عبدالحسینی

جستجو

ممتاز عناوین

بایگانی

پربازديدها

تازہ ترین تبصرے

۰

دیدار مدیر دفتر نمایندگی تنا در شبه قاره ھند با آیت الله تسخیری

 مسلکی رواداری فارسی یاداشت

دیدار مدیر دفتر نمایندگی تنا در شبه قاره ھند با آیت الله تسخیری

تنا

دفتر نمایندگی خبرگزاری تقریب (تنا) شبه قاره ھند , 22 تیر 1390 ساعت 13:03

مدیر دفتر نمایندگی خبرگزاری تقریب شبه قاره ھند حجة الاسلام عبدالحسین کشمیری با معیت مدیر عامل خبرگزاری تقریب جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مھدی تسخیری سه شنبه ۲۱ تیر با دبیر کل مجمع جھانی تقریب بین مذاھب اسلامی حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری دیدار کرد۔


مدیر دفتر نمایندگی خبرگزاری تقریب در شبه قاره ھند عبدالحسین کشمیری با معیت مدیر عامل خبرگزاری تقریب جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مھدی تسخیری سه شنبه ۲۱ تیر با دبیر کل مجمع جھانی تقریب بین مذاھب  اسلامی  حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری دیدار کرد۔

مدیر عامل خبرگزاری تقریب دکتر تسخیری ضمن تقدیر از مدیر دفتر نمایندگی خبرگزاری تقریب در شبه قاره ھند گزارشی از فعالیت دفتر نمایندگی ارائه کرد، سپس حجة الاسلام عبدالحسین کشمیری چکیده ی از فعالیت این نمایندگی را به اطلاع آیت الله تسخیری رساند۔

در این دیدار آیت الله تسخیری ضمن آرزوی موفقیت برای نمایندگی در شبه قاره ھند اظهار داشت: من معتقدم که ندای تقریب با توجه به اینکه ریشه آن در قرآن و سنت و سیره ائمه معصومین سلام الله علیھم دارد ، وبا توجه به اینکه ندای فطرت است ، اصلا با منطق سازگار تر است ۔ و ندایی است که امروز با گرایش بشریت بسوی گفتگوی سالم هدایت می کند این ویژه گی تقریب به او قدرت نفوذ به ھمه جوامع و همه فکر ها را می دھد   حتی یکی از کشیشان مھم واتیکان به من گفت که ما در واتیکان دیدیم تجربه تقریب بین مذاھب اسلامی، تجربه موفقی است و گسترش یافته است، برای  ھمین بود تصمیم گرفتیم در واتیکان یک مجمع برای تقریب بین مذاھب مسیحی بوجود بیاریم۔ و این ایده یک ایده سالمی است و زمینه نفوذ در محافل مختلف دارد۔

آیت الله تسخیری در ادامه اشاره کرد؛  ھم آھنگی با ارگانهای خبری وفرهنگی، سر موفقیت است، ما امیدواریم که اثر مثبتی در سیر کار داشته باشید ۔ من جدا آرزوی موفقیت دارم.

وی ضمن اشاره به سفر خود به ھند فرمودند: من که ھند بودم ، واقعا احساس کردم خیلی باید کار کنیم،زیرا که اقبال زیاد است حتی من به رایزنی گفتم که ما نیاز داریم یک مرکز در شرق ھند ، یک مرکز در غرب ، در جنوب و در شمال ، فعالیت ھای پیگیری داشته باشند۔ ھیئت ھائی ما از ھند باید داشته باشیم ، دو تا ھیئت تا حالا آمدند، بیشتر از این باید بیایند، ھم با ایران ھم با ایده تقریب ، ھم با علمای گونا گوں، شخصیت ھا ،سیاسیون ملاقات و گفتگو کنند و ببیند که ما دنبال بحث نفوذ ھستیم یا واقعا دنبال بحث منطق گفتگوو تقریب مذاھب ھستیم۔ خیلی امیدوارم که این حرکت بین مذاھب اسلامی رشد کند و بزودی شاھد آثار خوب این حرکت باشیم ۔ من ھمین مطلب را ھم در پاکستان دیدم، در اسلام آباد ، در لاھور ما جلسه داشتیم اینجا و انجا علمای زیاد از طیف ھای مختلف آمدند شرکت کردند۔ در لاھور ھم آھنگ کننده مدارس سلفی آمد شرکت کرد و این ایده را تائید کرد ۔ درست است که ما در تبلیغ ثروت دیگران را نداریم ولی من معتقدم منطق خیلی از پول قوی تر است و می تواند پیشرفت را تضمین کند ۔

دبیر کل مجمع تقریب بین مذاھب ضمن اشاره به ریشه ھای عمیق ایده تقریب اظهار داشت: سران قریش دارای پول ، دارای نفوذ و دارای قدرت و نیرو بودند ولی منطق پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم پیروز شد ، حتی مشرکین حاضر بودند پولشان را برای ایجاد یک سازش بین شرک و اسلام بکار گیرند ۔ پیامبر اکرم بطور کامل اعلام کرد «والله لو وضع الشمس فی یمینی و القمر فی یساری علی ان اترک ھذا الامر ما ترکت او اھلک دونه » و پیامبر اکرم ومومن بزرگ تاریخ خود وابوطالب ھمین موضع قوی را گرفتند و مشرکین برگشتند۔ چرا؟ برای اینکه این منطق  باطبیعت انسان سازگاری دارد ودر فطرت و دل و جان انسانھا جا دارد.

آیت الله تسخیری ضمن تبین ویژگی ھای تقریب  فرمودند: تقریب با منطق سازگار تر است با عقلانیت با آزادی اجتھاد، با گرایش اخوت اسلامی ، وحدت اسلامی با منطق قرآنی که نه فقط بین مسلمان ھا  این منطق جا انداخت بلکه دعوت کرد که حتی اھل کتاب بیایند و مشترکات را پیدا کنند ۔»قل یا اھل الکتاب تعالوا الی کلمۃ سواء بیننا و بینکم الا نعبد الّا الله ولا نشرک به شیا ولا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله»این منطق کلمه سواء فقط بین مسلمانان نیست ، حتی بین ادیان نیست حتی می تواند با مومنان و کافران به خدا جاری بشود، که بیایند و این مساحت ھای مشترک را پیدا کنند ، این اثر راخواھد داشت تا مساحت ھای غیر مشترک ھم وارد مساحت ھای مشترک بشود۔ من آرزوی موفقیت دارم و امید وارم روزی بیاید و این منطق کل جھان اسلام را فرا گیرد ،انشاالله ۔

 

 

تبصرے (۰)
ابھی کوئی تبصرہ درج نہیں ہوا ہے

اپنا تبصرہ ارسال کریں

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی