سایت شخصی ابوفاطمہ موسوی عبدالحسینی

جستجو

ممتاز عناوین

بایگانی

پربازديدها

تازہ ترین تبصرے

۰

مسلمانان اعم شیعه و سنی در واقع اختلافی باھم ندارند ولی دشمن چقدر تلاش می کند اختلاف جلوه بدھد و سوء تفاھم ایجاد کند۔

 کشمیر مسلکی رواداری فارسی فارسی یاداشت

مسلمانان اعم شیعه و سنی در واقع اختلافی باھم ندارند ولی دشمن چقدر تلاش می کند اختلاف جلوه بدھد و سوء تفاھم ایجاد کند۔

در برنامه تلویزیونی افطار تایم مطرح شد

مسلمانان اعم شیعه و سنی در واقع اختلافی باھم ندارند ولی دشمن چقدر تلاش می کند اختلاف جلوه بدھد و سوء تفاھم ایجاد کند۔

دفتر نمایندگی خبرگزاری تقریب TNA شبه قارہ ھند واحد کشمیر , 20 مرداد 1390 ساعت 14:50

شبکه تلویزیونی کابلی کشمیر بنام جے کے چینل برنامه یک ساعتی ویژه ماه مبارک رمضان بنام «افطار تایم» ترتیب داده است و طی این برنامه ھر روز علمای مختلف حضور پیدا می کنند و علاوه بر بحث و بررسی موضوع مطرح شده توسط مجری, بینندگان بطور زنده پرسش ھای خود را درمیان می گزارند و کارشناسان به پاسخ آن می پردازند۔


جے کے چینل چھار شنبه ۱۹ مرداد از مدیر دفتر نمایندگی خبرگزاری تقریب شبه قاره ھند عبدالحسین کشمیری  برای شرکت در برنامه زنده خود دعوت بعمل آورد و موضوع برنامه «آموزه ھای اسلامی برای مبارزه با رشوه خواری» عنوان شده بود و بدین ترتیب علمای شیعه و سنی کنار ھم نشسته پیرامون مبارزه با رشوه خواری بیانات ایراد نموده و به  سوالات بییندگان درباره مسائل عبادی ، فقھی و اجتماعی پاسخ دادند.

مجری برنامه و مدیر شبکه جے کے چینل آقای اشفاق گوھر اول مھمانان برنامه را معرفی کرده سپس ابتدا  از نعت خوان آقای جی ایم شاه صاحب خواست نعتی در مدح سرورکائینات بسراید و پس از نعت خوانی مجری موضوع برنامه را مطرح کرده و از عبدالحسین خواست که توضیح دهد که اسلام با رشوه خواری چگونه مبارزه می کند۔ مدیر دفتر نمایندگی تنا حدیث پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم که فرمود»لعن الله الراشی والمرتشی و الماشی بینھما» را بیان کرده و اظهار داشت که رشوه خواری در ھر دستگاه مقدمه ظلم را فراھم می سازد و یک ظالم در دنیا و آخرت در ھر دو عالم از اھل خسران می باشد۔ و کسی که مسلمان باشد و نتواند در این ماه رحمت خود را از نفرین خدا نجات بدھد و شکم خود را از حرام خواری نگه دارد در طول سال نمی تواند راه نجات برای خود پیدا کند۔و با بیان حکایات و احادیث موضوع را شرح داد۔

سپس مجری از مھمان دیگر که مدیر اعلی مدرسه سبیل الھدی می باشند بنام مولانا مفتی اعجاز باندے موضوع برنامه را مطرح کرد مولانا حدیث پیامبر «الراشی والمرتشی کلاھما فی النار» بیان کرده اظهار داشت که اسلام اینقدر علیه رشوه خواری موضع گرفته است ھر چقدر رشوه خور سرزنش شود کم است۔

در طول برنامه بیننده برنامه تماس گرفته پرسش خود درمیان می گذاشتند از قبیل تعداد رکعات تراویح ، غنا، رفع یدین در نماز، اقتتداء به امام، سب صحابه و جمع بین صلاتین۔ و….

درمیان این ھمه پرسش ھا سه سوال اخیر به عبدالحسین اختصاص پیدا کرد و در پاسخ این سوالات به شرح ذیل پاسخ دادند۔
اقتداء از امام غیر مذھب خود؟
مراجع عظام تقلید شیعیان اجازه می دھند که در نماز جماعت مسلمانان شرکت کند چه حنفی باشد یا حنبلی ، مالکی یا شافعی فرقی نمی کند۔
سب صحابه ؟
یک مسلمان نباید از مسلمان دیگر اھانت کند چه رسد به اصحاب منتجبین۔ مراجع عظام شیعه فتوی دارند بویژه امام خامنه ای که فرمودند اھانت مقدسات حرام است۔
جمع بین صلاتین؟
جمع بین صلاتین یک موضوع فقھی است و تنها در عرفه و مزدلفه مسلمانان نسبت به جمع بین صلاتین اتفاق دارند ولی شیعه علاوه بر عرفه و مزدلفه معتقد است برای نماز دو وقت متعین شده است یکی مخصوص است و دیگری مشترک ۔ چھار رکعت ھنگام زوال شرعی برای ظهر اختصاص دارد و وقت چھار رکعت قبل از غروب شرعی برای نماز عصر اختصاص دارد و وقت درمیانی برای نماز ظھر و عصر مشترک است و ھمچنین وقت ادای سه رکعت بعد از غروب برای نماز مغرب اختصاص دارد و وقت ادای چھار رکعت پیش از نیمه شب برای عشاء اختصاص دارد و درمیانی وقت برای مغرب و عشاء مشترک است۔
اما، حنفی معتقداند که جمع بین صلاتین تنها در عرفه و مزدلفه صحیح است ولی حنبلی ، شافعی و مالکی معتقدند که علاوه بر عرفه و مزدلفه در سفر ھم میشود ظھر وعصر یا مغرب و عشاء باھم خواند و ھمچنین در حالت اضطراری۔

مجری، مھمانان و حضار استودیو از پاسخ ھا خرسند شده اظهار داشتند که مسلمانان اعم شیعه و سنی در واقع اختلافی باھم ندارند ولی دشمن چقدر تلاش می کند اختلاف جلوه بدھد و سوء تفاھم ایجاد کند۔

 سیدعبدالحسین کشمیری

 

تبصرے (۰)
ابھی کوئی تبصرہ درج نہیں ہوا ہے

اپنا تبصرہ ارسال کریں

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی