سایت شخصی ابوفاطمہ موسوی عبدالحسینی

جستجو

ممتاز عناوین

بایگانی

پربازديدها

تازہ ترین تبصرے

۰

آثار و برکات پیام رهبر معظم انقلاب برای مردم کشمیر

 کشمیر فارسی فارسی یاداشت

آثار و برکات پیام رهبر معظم انقلاب برای مردم کشمیر

پیام رھبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت اللہ العظمی خامنہ ای مدظلہ العالی بہ کنگرہ عظیم حج امسال برای مردم مظلوم کشمیر یک نوید بزرگ بود، زیرا ایشان در این پیام از کشمیر یاد کردند. بهمین جهت علمای دینی و رھبران سیاسی کشمیر از مقام معظم رھبری کمال تقدیر و تشکر را نمودند، هرچند که دولت ھند در این باره نتوانست نارضایتی خود را نسبت بہ مطرح شدن کشمیر در کنار دیگر اقوام اسلامی مخفی دارد

پیام ولی امر مسلمین در عین حال نوید بخش  تقریب  میان مسلمانان کشمیر اعم شیعہ و سنی به شمار می آید و بی شک باعث دلگرمی عامہ مردم کشمیر در این برھہ حساس خواهد شد که احساس کنند تنها نیستند، و جان قشانی ها  و زحماتشان  ھدر نمی رود ،  بلکہ بخشی از پیکر اسلام به شمار می آیند.

رئیس متحدہ مجلس علماء و جبہہ استقلال طلب کنفرانس حریت(ع) میرواعظ مولوی عمر فارق پیام حضرت آیت اللہ العظمی خامنہ ای را خوش آیند توصیف کرد و اظہار داشت کہ ایران ھمیشہ علم ظلم ستیزی را بلند نگہہ داشتہ است و انتظار می رود کہ حمایت خود را کماکان نسبت بہ کشمیر ، فلسطین و افغانستان ادامہ دھند ۔ آقای میرواعظ از سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر سازمان ھای جہانی ھم درخواست کرد کہ حمایت خود را با جدیت بیشتر دنبال کند ۔ متحدہ مجلس علماء بزرگترین تشکل علماء اسلامی اعم شیعہ و سنی می باشد و ھمچنین کنفرانس حریت کہ اتحادیہ بالغ بر ۳۰ حزب سیاسی مذھبی کشمیر می باشد و آقای مولوی عمر فاروق بہ نمایندگی این ھمہ تشکل ھا بیانیہ را صادر کرد البتہ در کنار آن روئساء و علماء بیانیہ ھای جداگانہ ھم در اظہار تشکر از مقام معظم رھبری صادر کردند۔
رھبر کنفرانس حریت (گ) آقای سید علی شاہ گیلانی ھم مثل شنبہ طی کنفرانس مطبوعاتی خود نسبت بہ پیام مقام معظم رھبری اظہار نظر کردہ از مقام رھبری کمال تقدیر و تشکر کردہ گفت کہ پیام رھبر ایران دربارہ مسئلہ کشمیر امیدوار کنندہ بود و از رھبری تشکر می کنیم کہ باقوت ایمانی خود حقیقت را باز گو کردند کہ برای ما خیلی ھمت افزا بود۔ وی با تجلیل و تشکر اظہار داشت»من به نوبہ خودم و تمام ملت کشمیر از رھبر معظم و دولت مردان ایران برای این لطف بزرگ صمیمانہ تشکر می کنم» ۔

روز  یکشنبہ همچنین روزنامہ ھای محلی در کشمیر از قول آقای گیلانی نوشتند کہ قصد دارد برای ادای احترام و عرض تشکر از رھبر معظم انقلاب ھر دو حریت بہ ایران سفر کردہ حضورا از مقام معظم رھبری تقدیر و تشکر کند ۔

باید اعتراف کرد که موضع ایران نسبت به وضعیت مردم کشمیر جدید نیست و ایران اسلامی همواره مدافع حقوق مستضعفین بودہ است ۔ ایران اسلامی یک سیاست واضح دارد ، ھر جا بی عدالتی را مشاھدہ کند فریاد سر می دهد و در عین حال  در کارھای بشر دوستانہ و پیشرفت دو ملت با دولت ھند  ھمکاری می کند البتہ نہ بہ قیمت ظلم و زور گوئی ۔

ھند یک کشور پهناور و گل سر سبد ادیان است ولی این ویژگی را نه از دولت این کشور که از ذات خود گرفته است.  مشکلات موجود از جمله موضوع کشمیر موجب شده است  چہرہ جهانی هند بعنوان بزرگترین کشور جمھوری دنیا، تا حدی  خدشہ دار شود.

از همین روی دولت ھند بایستی در فکر اقدامی بنیادین باشد . باید این واقعیت را درک کند که مسئلہ کشمیر در نگاه مسلمانان یک مسئلہ مھم است ضمن اینکه مردم و آزادیخواهان  سراسر جهان به این موضوع توجه و علاقه نشان می دهند.

یکی از شواھد این علاقمندی موضع روسیہ است کہ ھمواره با مسئلہ کشمیر مخالفت می کرد ولی اخیرا  پیشنہاد ثالثی را مطرح کردہ است . دولت چین نیز کہ سیاست مستحکمی در مسئله کشمیر دارد
به مردم کشمیر اجازه  سفر بہ چین با تسهیلات ویژه داده است .
از جمله تسهیلات حدف  شرط داشتن گذرنامہ ھند برای کشمیر ی هاست بدین گونه کہ با مراجعه به سفارت چین  سندی را دریافت می دارند که بیانگر  کشمیری  بودن آنهاست .

اروپا و آمریکا نیز بارھا موقعیت بین المللی کشمیر را بیان کردہ حتی رئیس جمھور آمریکا آقای اوباما در سفر اخیر خود بہ ھند طی کنفرانس مطبوعاتی در حضور  نخست وزیر ھند آقای دکتر منموھن سینگ  بحث مسئلہ کشمیر را پیش کشید۔ علاوہ بر این اخیرا وقتیکہ در رسانہ خبر پخش شد کہ مسئلہ کشمیر در ردیف مسائل حل نشدہ بین المللی در سازمان ملل حذف شدہ است ۔ ھند اعلام خرسندی کرد ولی سازمان ملل بلافاصلہ طی بیانیہ رسمی اعلام کرد کہ مسئلہ کشمیر در موقعیت بین المللی کماکان باقی است۔

قابل توجه آن است که دولت ھند  به گونه ای رفتار کرد که گویا  از این اخبار مطلع نشدہ است و سکوت اختیار کرد ۔

در داخل ھند نخبگان ، فعالان حقوق بشر و نویسندگان بی طرف ھند بار ھا از ھند تقاضا کردند کہ سیاست خود در قبال کشمیر تغیر بدھند و بہ خواستہ ھای مردم کشمیر جواب مثبت دھد۔ یکی از بزرگترین احزاب سیاسی ھند سی پی آئی ایم از دولت مرکزی خواستار حل مسئلہ کشمیر در اسرع وقت شده است  ۔ لذا وقت آن رسیدہ است کہ ھند نقش برادر بزرگ را ایفا کردہ در میز گردی با حضور نمایندگان   چین ، پاکستان ، و کشمیر در پی یافتن یک راہ حل براید  و آن را برای تصویب نهایی به همه پرسی بگذارد تا اینکہ مسئلہ کشمیر برای ھمیشہ حل شود و یک دور جدید صلح و ھمدلی در منطقہ حاکم شود۔

از پیام رھبر معظم انقلاب حضرت آیت اللہ العظمی خامنہ ای مدظلہ العالی ھم ھمین برداشت می شود کہ صلح و ھمدلی برای ایشان از ھمہ امور عزیز تر است۔ ھند را کمتر از کشمیر دوست ندارند ۔ بدیهی  است ھرچہ زود تر ھند برای حل مسئلہ کشمیر اقدام کند علاوہ بر بدست آوردن دل ھای مردم کشمیر اعتبار خود در جہان چندین برابر خواھد کرد۔

نویسنده: ع۔ ح ۔ م ۔ کشمیری (خبر نگار تقریب)

تبصرے (۰)
ابھی کوئی تبصرہ درج نہیں ہوا ہے

اپنا تبصرہ ارسال کریں

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی