سایت شخصی ابوفاطمہ موسوی عبدالحسینی

جستجو

ممتاز عناوین

بایگانی

پربازديدها

تازہ ترین تبصرے

۰

آئین برگزاری عید سعید فطر در کشمیر

 کشمیر فارسی فارسی یاداشت

آئین برگزاری عید سعید فطر در کشمیر

باسمہ تعالی

آئین برگزاری عید سعید فطر در کشمیر

عید سعید فطر در کشمیر مثل دیگر اعیاد اسلامی برگزار میشود و شور و شوق بیشتر برای شرکت در نماز عید فطر مطرح می باشد ۔ اوقاف اسلامی و تمام احزاب اسلامی اعم شیعہ و سنی کہ مدیریت اقامہ نماز عید بعہدہ دارند برنامہ اقامہ نماز عید بصورت جداگانہ اعلام می کند ۔

در استقبال روئیت ھلال ماہ شوال یک مانور خاصی میان مسلمانان اعم از شیعہ و سنی بوجود می آید ۔ معولا علماء اسلامی کشمیر منتظر اعلام رسمی روئیت ھلال در پاکستان می مانند و اگر احیانا در کشمیر روئیت ثابت شود علماء عید اعلام می کند و اگر روئیت در یک قسمت از کشمیر ھمچون منطقہ کارگل کہ منطقہ کوھستانی است مشاھدہ شود مردم دو دستہ میشوند ۔ یک دستہ ھم افق بودن را قبول دارد ، دستہ دیگر آن منطقہ را ھم افق درہ کشمیر بودن آن را قبول ندارد ۔ و این مشکل بیشتر در میان علماء شیعہ است و علماء اھل سنت غالبا منتظر اعلام روئیت پاکستان می مانند۔  در میان علماء شیعہ مقلدین امام راحل رہ و  مقام معظم رھبری مدظلہ العالی معتقد حجت بودن روئیت در منطقہ ھم افق می داند لذا غالبا عید مسلمانان با ھم برگزار میشود و کمتر احتمال دو عید شدن پیدا می شود۔ البتہ اگر در پاکستان روئیت باثبات نرسد ھمچنین در درہ کشمیر ھم روئیت با ثبات نرسد ولی در منطقہ کارگل روئیت باثبات برسد این دستہ شیعیان مقلد امام کہ بزرگترین نفوذ میان شیعیان کشمیر دارد عید اعلام می کند ھر چند دیگر برادران آن را قبول کند یا کند۔

نسبت بہ جشن گرفتن ، لباس نو پوشیدن و مراسم دیگر برگزار کردن در میان شیعیان رسم نبودہ است، تازہ بہ برکت انقلاب اسلامی کمی تغیرات بوجود آمدہ است و شیعیان ھم عید سعید فطر تظاھر جشن گرفتن را می کند ۔ غالبا شیعیان کشمیر عید سعید فطر را  بجز شرکت پرشکوہ در نماز عید فطر ھیچ نوع تظاھر جشن گرفتن را نمی کردند، البتہ برادران اھل سنت با زرق و برق خاص این جشن را برگزار می کند ۔

مراسم دید و باز دید ، مھمانی ، لباس نو پوشیدن و مراسم جشن با بازی ھای سنتی برگزار کردن رسم بودہ است ۔ ولی بعلت مجاھدت مردمی برای بدست آوردن استقلال کشمیر و کشتہ دادن در این راہ از بیس سالہ اخیر مراسم اعیاد اسلامی کشمیر با ان شور و شوق قدیمی برگزار نمی شود ۔

امسال کہ رھبران استقلال طلب از مردم خواستند کہ این عید را ھر چہ سادہ تر برگزار کند و ھنگام شرکت در نماز عید پارچہ ھای سیاہ بہ خود ببندند و عزای عمومی نسبت بہ کشت و کشتار جاری در کشمیر بدست نیروی نظامی و شبھہ نظامی ھند اعلام کند و ھمچنین با این کار نسبت بہ بازماندگان کشتہ شدہ ھا اظہار ھمدلی کردہ باشند ۔

برادران اھل سنت با وجود مسائل حاکم سیاسی در این عید خوب ریخت و پاش می کردند و انواع شیرنی و نان ھای ویژہ ای بمناسبت عید در بازار ارائہ دادہ میشد ولی امسال در اوائل ماہ مبارک رمضان رھبران اعلام کردن کہ عید بہ سادگی برگزار شود ونسبت بہ  درست کردن انواع شیرنی ھا و نان ھای ویژہ عید از نانوایان تقاضا نمودن کہ تولید خود را کاھش دادہ تا حد 25 در صد برساند حتی نسبت استفادہ کردہ از گوشت ھم سفارش کردن کہ با اعتدال صرف شود۔ زیرا از در این سہ ماھہ اخیر بالغ بر ھفتاد نفر نوجوان و جوان مسلمان بدست نیروی نظامی ھند دوران تظاھرات ضد ھند بہلاکت رسیدہ اند ۔

بزرگترین مراسم نماز عید فطر در میدان ویژہ ای کہ نماز اعیاد در آن برگزار میشود بنام «عید گاہ » سرینگر است کہ معمولا بالغ بر پانصد ھزار نماز گزاران در آن شرکت می کند ۔ بعد از «عید گاہ» مکان دیگر یعنی «درگاہ حضرت بال» است کہ جمعیت انبوہ در آن شرکت می کند ۔ در عید گاہ سرینگر علماء انقلابی و ھبران استقلال طلب شرکت می کند و در درگاہ حضرت بال رجال سیاسی طرفدار ھند بویژہ سروزیر ، وزراء و بیروکرات ھا در نماز عید شرکت می کند ۔


تبصرے (۰)
ابھی کوئی تبصرہ درج نہیں ہوا ہے

اپنا تبصرہ ارسال کریں

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی